خانه / تولید محتوای الکترونیکی / آموزش MMB / آموزش مالتی مدیا بیلدر جلسه چهارم – بررسی منوی Page و Object

آموزش مالتی مدیا بیلدر جلسه چهارم – بررسی منوی Page و Object

مشاهده: 1965 بار

توضیحات درباره منوی Page:mmblearn4

http://s5.picofile.com/file/8156014350/12_menu_page.jpg

  • توضیح یک: Page Manager:

این ابزار برای مدیریت ترازبندی و تولید صفحات است. در صورتی که پروژه ما از صفحات متعددی تشکیل شده باشد بسیار کارآمد و مفید است. جابجایی صفحات، تکثیر یک صفحه، حذف یک صفحه و ایجاد یک صفحه در این پنجره انجام می شود.

http://s5.picofile.com/file/8156014950/13_page_manager.JPG

 

  • توضیح دو: Master Page:

تمامی اشیایی که در این صفحه قرار بگیرند در کل صفحات پروژه قابل دید هستند. این صفحه در زیرترین لایه بعد از پس زمینه قرار دارد. با انجام این دستور، تمام طراحی هایی که در صفحه انجام شده است به طور موقت محو می شود و با اجرای دوباره این فرمان و یا انتخاب یک صفحه از لیست صفحات، دوباره حالت عادی نمایش داده می شود. هر طرحی که در این قسمت انجام داده شود در کل صفحات قابل مشاهده و مورد استفاده قرار دادن است. به عنوان مثال اگر دکمه ای با عنوان «بعدی» بخواهیم در کل صفحات پروژه ایجاد کنیم، کافی است این دکمه را در Master page طراحی کنیم و به حالت عادی صفحات برویم. خواهیم دید که دکمه در تمام صفحات وجود دارد. به همین ترتیب می توانیم عکسی را به عنوان پس زمینه در این قسمت معرفی کرده و به دفعات از آن استفاده کنیم. امتیاز اصلی استفاده از این مورد این است که جلوی تکثیر بی مورد عکس پس زمینه در کلیه صفحات را گرفته و موجب کاهش حجم نهایی پروژه می شود. جهت قرار دادن عکس پس زمینه در Master page از طریق منوی Page ← properties مسیر عکس را انتخاب می کنیم.

اگر بخواهیم این حالت در همه صفحات رخ ندهد و فقط در صفحاتی که نیاز داریم عکس را فراخوانی کنیم به این صورت عمل می کنیم: ابتدا از منوی Page گزینه Master page را انتخاب می کنیم. سپس مجددا وارد منوی Page شده گزینه Properties را انتخاب می کنیم. پنجره ای به شکل زیر نمایان می‌شود.

در این قسمت از آیکن باز کردن پرونده، عکس مورد نظر را انتخاب می کنیم. بعد از این که دکمه Ok را کلیک کردم از حالت Master page خارج می شود. (رفتن به منوی Page و کلیک مجدد گزینه Master page)حالا هر وقت بخواهیم عکس مورد نظر را فراخوانی کنیم از منوی page/properties گزینه from Master page را تیک می زنیم.http://s5.picofile.com/file/8156015584/14_master_page.JPG

 

  • توضیح سه: Master Top Layer

تمامی اشیاء در این صفحه در کل صفحات پروژه قابل دید هستند. این صفحه در بالاترین صفحه قرار دارد. با اجرای این فرمان تمام طراحی ها مخفی می شود و با اجرای دوباره به حالت عادی بر می گردد. برای آشنایی با کاربرد این فرمان مثالی می آوریم. فرض کنید کاربر پس از اجرای برنامه قصد خروج از آن را دارد و برای این منظور دکمه مربوط به خروج را کلیک می کند. با استفاده از Master Top Layer می توانیم تنظیماتی ایجاد کنیم تا از کاربر سوالی مبنی بر موافقت با خروج از برنامه صادر گردد. بنابراین مراحل زیر را با دقت انجام می دهیم:

۱- یک مستطیل رسم می کنیم.

۲- دو دکمه متنی (Text Button) درون آن قرار می دهیم. یکی با عنوان «بله» و دیگری با عنوان «خیر».

۳- با استفاده از شئ متن (Text) یک متن با عنوان «آیا مایل به خروج از برنامه هستید؟» را بر روی مستطیل رسم شده تایپ می کنیم.http://s5.picofile.com/file/8156016376/15_exit.JPG

۴- مستطیل و دکمه های متنی و متن را انتخاب می کنیم (نگه داشتن دکمه Shift و کلیک بر روی هر یک از اشیاء) و آنها را گروه بندی می کنیم. (راست کلیک و انتخاب گزینه Group و یا از منوی Arrange کلیک بر روی Group)

۵- در قسمت لیست موضوعات (Objects) نام شی ایجاد شده که به طور پیش فرض Group نام دارد را به CBK_EXIT (با حروف بزرگ) تغییر می دهیم.

 

خب پیشنهاد ما این است که ادامه توضیحات منوی Page  را در فایل پی دی اف که در آخر مطلب قرار داده شده است، دانلود و مطالعه نمایید.

 

توضیحات درباره منوی Object:

http://s5.picofile.com/file/8156017900/16_menu_object.jpg

 

  • توضیح یک: Convert to Bitmap

این گزینه متن های منتخب را به عکس تبدیل می کند. استفاده از این گزینه هنگامی مفید است که نوع قلم (Font) متن­های فارسی مورد نظر ما در کامپیوتر کاربر نهایی یا مقصد موجود نباشد. با تبدیل آن به تصویر دیگر نیازی به فونت نیست.

  • توضیح دو: Clone Bitmap Object

از این گزینه جهت تولید یک نسخه از عکس منتخب جاری استفاده می شود؛ با این تفاوت که اعمال هر تغییر بر روی نسخه اصلی سبب تغییر نسخه های کپی شده هم می­شود. با اجرای این گزینه یک شئ جدید با نام Clone ایجاد می­شود. این دستور نیز برای کاهش حجم پروژه کاربرد دارد؛ زیرا بیشترین حجم یک پروژه را تصاویر اشغال می­کنند. شئ Clone از تکثیر بی مورد تصاویر جلوگیری می­کند.

  • توضیح سه: Properties

این فرمان، پنجره خصوصیات شئ انتخاب شده را جهت تنظیمات باز می کند. این عمل با دابل کلیک روی یک شئ نیز امکان پذیر است. لازم به یادآوری است که این گزینه زمانی فعال خواهد بود که ابتدا شئ مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

 

دانلود فایل پی دی اف این پست:

دانلود

تعداد دانلود: [downloadcount link="4%20menu%20page%20va%20object.pdf"]

مطلب پیشنهادی

آموزش مالتی مدیا بیلدر جلسه هشتم – تشریح نوار اشیاء

سلام . با هشتمین جلسه از سلسله جلسات آموزش مالتی مدیا بیلدر در خدمت علاقمندان …

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی. دستتون درد نکنه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.