خانه / مهاجرت‌ آریائی‌ها به ایران

مهاجرت‌ آریائی‌ها به ایران

سرزمین اولیه آریاییها

گروه هایی از آریاییها در حدود ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد وارد ایران شدند. محل تجمع اولیه آریایی ها را، علفزارهای اوراسیا دانسته اند. مهاجران آریایی پس از ورود به سرزمین ایران به سه گروه تقسیم شدند و در سمت غرب، شمال شرق و جنوب ایران، راه خود را ادامه دادند. آنان در مسیر حرکت خود با اقوام بومی روبه رو شدند که از تمدن دیرینه ای برخوردار بودند و کشاورزی می کردند. در درس قبل به نام اقوام بومی و محل استقرار انها اشاره شده است.) آریایی ها، اقوام بومی را مطیع خود کردند و دانش های انان را آموختند. آریایی ها با استفاده از اسب و ارابه به حرکت خود سرعت بخشیدند و بر بومیان مسلط شدند. آنان سه حکومت ماد، هخامنشی و اشکانی را ایجاد کردند.

نخستین ساختار اجتماعی

پژوهشگران معتقدند که مشکلات معیشت گله داری و مبارزه دائم با طبیعت اقوام آریایی را سختکوش، پرطاقت، با انضباط و درستکار ساخته بود. آنان پس از ایران بومیان را مطیع کردند و دانشهای آنان را در زمینه کشاورزی و غیره آموختند.

پس از مدتی کویها که رئیس قبیله ها بودند، ثروت و قدرت بسیار به دست آوردند و علاوه بر فرمانروایی، مراسم دینی قبیله را نیز برگزار کردند. این فرمانروایان کاهن، در شرق فلات ایران سلسله کیانیان را تشکیل دادند که سرزمینشان پیوسته مورد حمله بیابانگردان بود. فردوسی جنگهای طولانی آنان را در شاهنامه به نظم کشیده است.

اقتصاد جامعه آریایی شبانی و روستایی بود. در چنین جامعه ای مردم به سه گروه دامدار، روحانی و جنگ آور تقسیم می شدند.

اعتقادات آریاییها اعتقادات آریایی ها، با مردم آن روزگار تفاوت چندانی نداشت. آنان برای جلب رضایت ایزدان خوب و دور کردن خشم ایزدان بد، حیوانات را قربانی می کردند. اجرا کنندگان آداب دینی، مغ نام داشتند که با گذشت زمان، اندیشه های دینی را بیش از پیش با خرافات آمیختند. مغ ها به مردم القا می کردند که زندگی آنها اسیر نیروهای خارق العاده طبیعت است و تنها آنها قادر به مهار کردن نیروهای خارق العاده اند. شرایطی زردشت ظهور کرد. اموزه های زردشت : زردشت پرستش ایزدان گله داری آسیب می رساند از میان برداشت. او پرستش آموزه های زردشست، در جهان دو نیرو دخالت داشتند:

اصل خیر و نیکی و اصل زشتی و بدی. نور و روشنایی، جانداران مفید، راستی و درستی به وسیله اصل خیر و نیکی و تمام زشتی ها، بیماری ها، و بدی ها به وسیله اصل بدی رواج داشتند. او با این آموزهها، نگرش جامعه را نسبت به هستی تحول بخشید و مردم را به اجرای کارهای نیک، و دوری از کارهای ناروا فراخواند. زردشت مردم را به پیروی از سه اصل پندار، گفتار و کردار نیک دعوت کردهاسه اصلی به موجب سعادت دیوی و اخروی می شد. مجموعه دستورات دینی او، در کتاب اوستا جمع آوری شده است. ایین زردشت، نظام جامعه آریایی را تغییر داد و به طبقه کشاورز در کنار دو طبقه جنگ آور و روحانی اهمیت داد. آداب دینی پیروان زردشت را، موبدان برگزار می کردند. آنان مجریانِ مراسم مذهبی و آموزگاران دوران خود بودند و به مردم، دانش های دوران خود را آموزش می دادند.

آریاییها از اتحاد تا تشکیل حکومت :

آریایی های ساکن غرب ایران، ماد خوانده می شدند و نام آنان برای نخستین بار در الواح گلی آشوری آمده است. نام مکان و هم نام قبایل آریایی بود که در حدود اذربایجان کنونی زندگی می کردند و به پرورش اسب شهرت داشتند. استفاده از اسب نشانه توانایی اقوام مادی بود و با بهره مندی از این امتیاز توانستند دولت نیرومند اشور را منقرض کنند. آشوریان که به منابع فلز دامنههای زاگرس نیاز داشتند، به دفعات مسکن قبایل ساکن در زاگرس را مورد حمله قرار دادند تا آنکه اقوام مختلف در برابر تجاوزهای آنان متحد شدند و بعدها دولت ماد از درون این اتحادیه سر برآورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.