خانه / آموزش تولید محتوای الکترونیکی با نرم افزار انیمیت- آشنایی با محیط برنامه

آموزش تولید محتوای الکترونیکی با نرم افزار انیمیت- آشنایی با محیط برنامه

آشنایی با محیط برنامه و اجزای آن

بعد از این که برنامه را نصب کردید، آن را اجرا کنید تا پنجره ای مانند تصویر زیر نمایان شود. در این پنجره گزینه Action Script 3.0 را انتخاب کنید تا وارد محیط برنامه شوید.

پس از اینکه گزینه بالا را انتخاب کردید وارد محیط برنامه خواهید شد(تصویر زیر). در ادامه به بررسی این محیط و اجزای مختلف آن می پردازیم.

توضیح بخش های مشخص شده محیط برنامه:

۱- نوار منو (Menu bar)

نوار منوها در بالای پنجره اصلی قرار دارد و شامل گزینه های مختلفی از جمله File، Edit، View، Insert و … است.  در مبحثی جداگانه به بررسی قسمت های مهم منوها خواهیم پرداخت.

۲- زبانه نام فایل ها

در این زبانه فایل هایی که در حالت اجرا هستند نمایش داده می شود. این نام همان نام ذخیره شده برای فایل است و با کلیک بر روی هر عنوان به صفحه مربوط به آن فایل هدایت می شویم.

۳- نمای جاری (Scene، سِن)

نام نمای فعلی را نمایش می دهد. همین محیطی که با آن کار می کنیم و اشیای مختلف را وارد آن می کنیم یک سِن می گوییم. نمای جاری با کلمه Scene و شماره آن نمایه نشان داده می شود. از سِن در تولید محتوای الکترونیکی برای ساخت فصل بندی استفاده می شود ولی ما برای مدیریت بهتر پروژه فقط با یک سِن کار خواهیم کرد.

۴- صفحه نمایش (Stage)

مستطیل بزرگ و به صورت پیش فرض، سفید رنگ است که در وسط صفحه مشاهده می شود. این صفحه شامل متن، تصاویر و ویدئویی است که روی صفحه قرار داده می شود. یعنی ما عناصر مربوط به محتوای الکترونیکی خود را در این مستطیل سفید رنگ یا صفحه نمایش باید قرار دهیم و هر موردی که خارج از این محدوده قرار بگیرد در خروجی نهایی برنامه نمایش داده نمی شود. می­توانید از خط کش (Rulers → View) یا صفحه مشبک (Grid  Show→ Grid → View) برای تعیین موقعیت آیتم ها بر روی صفحه نمایش استفاده کنید. علاوه بر این برای تنظیمات دیگر می توانید از پنل Align و ابزارهای دیگر نیز استفاده کنید. (مراجعه به شماره ۹- پنل ها)

۵- خط زمان (TimeLine)

خط زمان در فلش که شامل فریم (Frame) می باشد به عنوان واحدی برای سنجش و محاسبه زمان استفاده می شود و نقش مهمی در تولید یک فایل Flash ایجاد می کند. در حین اجرای فیلم Flash فریم های موجود در TimeLine سپری می­شود و ما می توانیم با قرار دادن محتوا بر روی فریم های مختلف محتوای خود را ارائه دهیم. درباره خط زمان در ادامه توضیح خواهیم داد.

۶- جعبه ابزار (Tools)

جعبه ابزار به صورت پنلی باریک و بلند در سمت راست صفحه نمایش قرار دارد و ابزارهای مهمی مانند انتخاب، طراحی، تایپ، نقاشی، ویرایش و … را در اختیار کاربر قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از آنکه ابزاری را انتخاب کنید، باید ناحیه یا شئ مورد نظر را انتخاب کرده باشید. در ادامه مباحث به توضیح کامل جعبه ابزار خواهیم پرداخت.

۷- پنجره تنظیمات (Properties)

ابزاری است که به وسیله آن می توانید به راحتی صفات و تنظیمات اشیای مختلف را کنترل کنید. موارد قابل تنظیمی که در پنجره تنظیمات ظاهر می شوند، به شئ یا ابزاری بستگی دارد که در آن لحظه انتخاب کرده باشید. برای مثال اگر یک فریم یا یک شئ موجود در صفحه نمایش را انتخاب کرده باشید تنظیمات صفات مربوط به هر کدام متفاوت خواهد بود.

۸- پنجره کتابخانه (Library)

پنل کتابخانه، محلی است برای ذخیره سازی و سازماندهی سمبل هایی که در Flash ایجاده کرده­ایم. این پنل همان محلی است که فایل­های وارد شده در Flash، شامل تصاویر، فایل­های صوتی و کلیپ های ویدئویی در آن نگهداری می­شود. در ادامه به توضیح این قسمت خواهیم پرداخت.

۹- پنل ها

پنجره هایی هستند که دارای اطلاعاتی در مورد عناصر انتخابی و گزینه هایی برای تنظیم هر یک از آنها می باشد. یک مورد از پنل ها، پنل Align است که برای تراز بندی تصویر یا متن استفاده می­شود. با برخی از این پانل ها در ادامه مباحث آشنا خواهیم شد.

۱۰- حالت های محیط برنامه

از طریق این گزینه می توانید اجزای محیط برنامه و چیدمان آن را با انتخاب محیط های آماده تغییر دهید و نیز می توانید خودتان محیط و چیدمانی به طور شخصی که برای کار با آن راحت هستید ایجاد کرده و با نام مورد نظر خودتان ذخیره و در کارهای بعدی از آن استفاده کنید. در حالت عادی، برنامه بر روی گزینه Essentials قرار دارد.

۱۱- تعیین اندازه صفحه نمایش

از این گزینه برای تنظیم اندازه صفحه به تناسب پروژه استفاده می شود. پیشنهاد می شود گزینه Fit in Window را انتخاب کنید تا همه اجزا در داخل صفحه، نمایش داده شود. در کنار این گزینه، گزینه های دیگری نیز برای انتخاب سِن ها، سیمبل ها و چیدمان آن قرار دارد.

به جهت اهمیت موضوع ابتدا به بررسی جعبه ابزار (Tools)، پنجره تنظیمات (Properties) و کتابخانه (Library) و سپس به نوار منوها می پردازیم.

متن را به همراه ادامه مطالب دانلود نمایید.

نوع فایل: پی دی اف

دانلود- محیط برنامه

در صورت بروز مشکل اطلاع دهید.